Ook het draaiorgel speelt Bach bij de Tweede Kamer

Nach van Bach 2014: muziek en magie

> Fotoalbum onder het artikel

Waarom de Nach van Bach altijd om 21.38 uur begint? Omdat het werk van de grote componist vol occulte symboliek zit. Kenner Wim Thijs legt het uit aan de geïnteresseerden in de Duitse Kerk, klaar voor een nachtelijk avontuur. Het is het begin van wat wel eens de laatste Nach van Bach van Festival Classique kan zijn.

Schrijf de letters B-A-C-H om in cijfers en je krijgt 2138. Opgeteld: 14. Niet toevallig zitten er daarom 14 koralen in de Matthäus Passion. Het is maar een voorbeeld van de creativiteit waarmee Johann Sebastian Bach dubbele bodems in zijn muziek legde.

Bach in pop en musical

Op yogamatten luisteren bezoekers naar Bach, gespeeld op theremin door Thorwald Jørgensen en Renske de Leuw
Op yogamatten luisteren bezoekers naar Bach, gespeeld op theremin door Thorwald Jørgensen en Renske de Leuw

Dat die magie zich ook na Bachs dood heeft voortgezet, bewijzen zangeressen Tamar Niamut en Sandy Kandau. Terwijl Bachs Kaffeekantate (Ach! Wie schmeckt der Kaffee süße!) naadloos overvloeit in Procol Harum’s Whiter Shade Of Pale en de musical Evita, stapt Kandau in hoog tempo een magische kast in en uit, telkens in een ander felgekleurd pakje. Geen enkele aankleding misstaat Bach, lijkt de boodschap.

De tocht van deze vijfde Nach van Bach leidt langs Nieuwspoort en de Eerste en Tweede Kamer. Net als in eerdere edities wordt het publiek beurtelings verbaasd (yoga in de Eerste Kamer met muziek van theremin en harp), geamuseerd (klezmer in Nieuwspoort, biljarten op Bachimprovisatie in Sociëteit de Witte)  en ontroerd (piepjonge pianist en danser in Nieuwspoort).

Ballet in de Tweede Kamer

De avond sluit spectaculair af als de oude zaal van de Tweede Kamer veroverd wordt door de juniordansers van De Dutch Don’t Dance Division, het gezelschap van Thom Stuart en Rinus Sprong. Hun felgekleurde kostuums matchen met de kleurvlakken op de vloer. Orgel, strijkkwartet, percussie en zang vullen de ruimte, waar het publiek rondom de dansers zit.

In de vroegere kamerzaal danst de junior company van De Dutch Don't Dance Division begeleid door onder anderen Aart Bergwerff op orgel
In de vroegere kamerzaal danst de junior company van De Dutch Don’t Dance Division begeleid door onder anderen Aart Bergwerff op orgel

Je hoeft geen groot klassieke muziekliefhebber te zijn om te genieten van deze avond en dat is precies wat initiatiefnemers Karel (“Mini”) de Rooij, organist Aart Bergwerff en kunstenaar/dramaturg Krijn van Driel beogen.

Was ‘volksverheffing’ altijd maar zo leuk. Het concept, hoewel gelijk aan eerdere afleveringen, raakt niet sleets doordat de vondsten telkens weer uniek en verrassend zijn.

Onzekere toekomst

Des te spijtiger dat de toekomst van de Nach van Bach binnen Festival Classique onzeker is, vooral vanwege de hoge kosten. Gelukkig laat De Rooij weten op zoek te zijn naar nieuwe mogelijkheden. Want na het veranderen van KoninginneNach in Life I Live moet Den Haag niet ook deze Nach willen verliezen.

Bekijk het fotoalbum:

Tamar Niamut en Sandy Kandau laten in de Duitse Kerk zien hoe vaak Bachs muziek gebruikt wordt: van Procol Harum tot Evita.In Nieuwspoort speelt de 12-jarige Nikola Meeuwsen, winnaar Koninklijk Concertgebouw Concours, terwijl zijn leeftijdgenoot Rodríguez van der Zee danstMamesh Babegenush krijgt in Nieuwspoort de handen op elkaarOok het draaiorgel speelt Bach bij de Tweede KamerZapp4 improviseert Bach op de biljarts in Sociëteit de Witte, waar tweevoudig Nederlands kampioen kunststoten een demonstratie zal gevenIn de vroegere kamerzaal danst de junior company van De Dutch Don't Dance Division begeleid door onder anderen Aart Bergwerff op orgelKarel de Rooij bedankt alle deelnemers voor wat mogelijk de laatste Nach van Bach binnen Festival Classique isBach-expert Wim Thijs roept het publiek op de zaal te verlaten met de arm geheven, aan het handje van ons aller muzikale vader Bach

Op deze foto’s berust copyright. Wilt u foto’s van deze website gebruiken? Neem dan contact op.