Akoetiepoetie!

Moeder met wandelwagen (afbeelding: ahylton/Sxc.hu)Hoort u liever een radioreclamespotje dat ingesproken is door een man of door een vrouw? Onderzoek van de Universiteit Groningen wees al in 2009 uit dat de vrouwenstem in opmars is. Niet langer is de bassende mannenstem favoriet, betrouwbaarheid klinkt nu als een vrouw. Maar wat voor vrouw?

Ik zocht dit op omdat er de laatste tijd een nieuw soort vrouwenstem in opkomst is in reclames. Een beetje zo’n vrouw die, gebogen over de bovenmaatse hybride designbuggy van een vriendin, kreten uitslaat als “Ja hè! Is hij dan zo mooi hè! Ja! Akoetiepoetie!” Maar dan commercieel: “Curaçao is écht wat jij verdient! Via dít reisbureau! Akoetiepoetie!”

Lage hijgstem

Hoe komt iemand in vredesnaam op de gedachte een reclame zó in te spreken? Niet iedereen zit op bemoederend gedrag te wachten. Bovendien wijst het eerdergenoemde onderzoek uit dat weliswaar vrouwenstemmen aantrekkelijker worden gevonden dan mannenstemmen, maar ook dat lage stemmen betrouwbaarder overkomen dan hoge. Ik kan me dus nog iets voorstellen bij de lage hijgstem die probeert over te dragen dat die ene zuivelspread eigenlijk gewoon klaarkomen is. Maar kirrende kinderwagenkraaiers?

Pupilverwijding

Dan kan ik nog maar één ding verzinnen. Ik weet weinig van psychologie, maar op school hoorde ik eens over een psychologisch experiment. Mannen en vrouwen kregen diaprojecties te zien en daarbij werd de grootte van hun pupil gemeten. Mannenpupillen bleken zich het sterkst te verwijden bij foto’s van blote vrouwen. Vrouwen reageerden ook op blote mannen, maar veel heftiger verwijdden hun pupillen zich bij de foto van een baby. Die prikkel is dus sterker.

Terug naar mijn reclamespotjes. Stel, een vrouw hoort een reclame voor eetkamerstoelen die is ingesproken met zo’n Akoetiepoetiestemmetje. Denkt zij dan werkelijk: ‘Oh, wat heerlijk. Die vrouw praat tegen een baby. Net zoals ik er één heb of wil. Die eetkamerstoelen móet ik hebben!’

Ik kan het me niet voorstellen, maar als dat echt de truc is, zou het alleen moeten gaan om producten, waarover vrouwen de koopbeslissing nemen. Dat gaan we de komende tijd eens in de gaten houden.