Notenkraker in de Grote Kerk 2009

Affiches 2: Notenkraker in de Grote kerk

Mijn huis hangt vol met affiches en andere memorabilia. De komende tijd licht ik er een paar uit. Vandaag:  Notenkraker in de Grote Kerk 2009.

De Notenkraker, hét kerstballet bij uitstek, is gebaseerd op een verhaal van E.T.A. Hoffmann. Dit verhaal gaat over een meisje, dat een notenkraker in de vorm van een soldatenpop krijgt op kerstavond. Een pop die haar in haar droom verlost van een boosaardig muizenleger en daarna met haar trouwt. Maar gaat het daar wel echt over?

Duistere seksualiteit

Het ballet van Scapino waar ik december 2009 mijn familie mee heen troonde leek zo veelbelovend. Eindelijk duiken we de echte karakters van het verhaal in, stond in de aankondigingen te lezen. De duistere wereld van onderbewustzijn en ontluikende seksualiteit, die Hoffmann eigenlijk bedoelde, laten wij zien op het toneel. Kom maar op.

Dat viel tegen. De hoofdpersonen dieper uitlichten, dat maak je niet waar als het publiek (of in elk geval mijn persoontje) na afloop nog steeds niet door heeft wie op het podium nu eigenlijk welk personage moest voorstellen. Ik herinner me dat er vanuit openzwaaiende deuren kaarsen werden uitgeblazen, er danste iemand in een broek van cacaodoppen, maar verder was het vooral onbegrijpelijk. Nogmaals, het lag vast aan mezelf.

Teleurgesteld boekten we toch nog kaarten voor de familie-Notenkraker in de Grote Kerk in Den Haag. Ik had niet door hoe hard die voorstelling liep en het was uitverkocht, maar een medewerker van de pr vond het zielig dat mijn familie, die vanuit de Achterhoek in Den Haag was, nu deze voorstelling door de neus geboord zou krijgen. Er werden speciaal een paar extra kaarten in de verkoop gedaan en zo zaten we ineens op niet vergeven invalidenplaatsen, helemaal vooraan.

Oma van zestig

Wat een feestelijk ballet. Wat een fijne sfeer met amateurdansers en profs door elkaar, en rollen die gedanst werden door mensen van de juiste leeftijd. Dus de oma is écht zestig, het meisje (dat zonder enige duistere ondertoon met de Notenkraker trouwt) is écht een jaar of dertien. En wat een prachtige locatie in de Grote Kerk.

De Dutch Don’t Dance Division, die deze Notenkraker op het toneel bracht, stapte de twee volgende jaren over op een ander ballet, Abdallah en de Gazelle van Basra in het Lucent Danstheater. Oók leuk, maar geen Notenkraker. Artistiek leiders Rinus Sprong en Thom Stuart werden in diezelfde tijd beroemd met hun deelname aan The Ultimate Dance Battle op RTL5.

Haagse toren

Dit jaar zijn ze terug met de Notenkraker. In het Lucent Danstheater ditmaal, dus dat mooie Haagse toren-silhouet krijg je niet meer terug. Maar je kunt er weer heen, van 26 tot en met 29 december 2012. Met verschillende dansers uit het tv-programma. Gaat dat zien. Doe ik zelf in elk geval weer!

  • Meer informatie over de nieuwe Notenkraker op www.ddddd.nu.